8. plass i Norseman for Marius Elvdal

I helgen kjørte jeg Norseman for første gang. Fulldistanse triatlon med 5500 høydemeter og som regel utfordrende værforhold. Med en meget skrall vår, var jeg utrolig spent på hvordan jeg skulle klare å holde koken i 10-12 timer. Med meg som support hadde jeg Martin og Jørn som var klare for å kle av og på meg og fore meg med gels og cola hele dagen.

Klokken 02:00 var det opp å stå og tid for nattmat/frokost. Deretter gå ned i T1 å sette på plass sykkel og gjøre siste planlegging av bekledning og utstyr. Ferga gikk kl 04:00 og jeg var overraskende rolig før start.

Vannet var ikke så kaldt som fryktet. Før start plasserte jeg meg med Lasse og Lars Petter, hadde et håp om å holde følge med de på en god dag på svømmingen. 05:00 Gikk startskuddet, jeg kom fint inn i en god rytme og lå på halen av den gruppen jeg ville ligge i. Ca halvveis måtte jeg slippe gruppa og betale prisen for lite svømming siden mars. Det var heldigvis veldig gode forhold på svøm, så tapte ikke veldig mye tid. Svømte på 58 minutter og var nummer 11 opp av vannet.

I T1 sto Martin klar for å hjelpe meg på med ullsokker, jakke, hansker og refleksvest. Vi knotet fælt med refleksvesten, men fikk den til slutt på. Ut på sykkel var jeg på 9. plass, 7 minutter bak Lars Christian som var godt i gang med en sinnsyk prestasjon! Ut på sykkel så jeg at Hans Christian kom bak og jeg hadde et håp om at vi kunne pushe hverandre og ta innpå de foran. Syklet kontrollert med han til Dyranut og videre til Geilo. Litt regn men fin temperatur og vind over vidda, og følte vi hadde bra driv. Hadde på forhånd bestemt meg for å kjøre hardt opp bakkene etter Geilo, når jeg i tillegg hørte jeg endelig begynte ta innpå noen foran så ble det bra trøkk i pedalene. Wattmåleren min var ute av drift, så jeg visste ikke helt hva jeg dreiv med. Tok først igjen Richard, deretter Lars Petter i neste bakke. Pushet de neste to bakkene med Lars Petter, men måtte roe ned litt opp Imingfjell og la han gå. Tok igjen en Sveitser opp Imingfjell og klarte å holde jevnt kjør til T2. På toppen av Imingfjell tenkte jeg å feire med en Snickers, men den kom like fort i retur. Så da var det tilbake til gels og Cola.

Ut på løp var jeg på 7. Plass og jeg hadde fortsatt bra med energi. Lars Petter rett foran, Hans Christian, Richard og Sveitseren rett bak. Visste nå at noen pallplass ikke var mulig, siden topp 3 hadde hatt en eventyrlig sykkeletappe. Jeg fant fint rytmen og løp lett frem til ca 12-13 km. Ble tatt igjen av Hans Christian, men klarte holde jevnt og ganske greit driv til bakken. Opp Zombie hill var det bare å holde det gående og ikke begynne å gå. Klarte å holde et slags løpesteg opp hele bakken. Inn mot grinda kom Richard i et veldig bra driv og tok meg igjen i det vi gikk inn på stien. Prøvde å bite meg fast første 5 minuttene men så fikk jeg nok med å stable beina i riktig retning og måtte la han gå. Sveitseren var ikke å se bak, så da var det bare å komme seg til toppen uten fall og lårhalsbrudd.
Siste 5 km tok veldig lang tid, men mye folk i fjellet som heiet hjalp godt! Hørte mange som heiet på meg, men klarte ikke heve blikket og registrere hvem alle var. Var hvertfall veldig motiverende!

Kom meg til slutt opp trappene og i mål, to skritt på toppen, et tilbake også lå jeg som et slakt på toppen. Var rett og slett sjukt sliten de siste par kilometerne og hadde ikke noe krefter til å ta opp kampen med de foran på stien. Endte på 8. plass med tiden 11t og 2 minutter.

For 1 måned siden var målet å bare fullføre og få en fin opplevelse, men formen fikk heldigvis en bra boost inn mot konkurransen. Så jeg er veldig fornøyd med 8. Plass og prestasjonen jeg fikk til. Var drøyt høyt nivå på konkurransen, og alle som var foran meg var rett og slett bedre på lørdag.

Når jeg sleit meg mot toppen fikk jeg høre at Lars Christian vant, og det gjorde meg utrolig glad! Han har vært så nære mange ganger og kjempet hardt for denne seieren. Sjukt rå prestasjon!

Martin og Jørn gjorde en perfekt jobb som support. Er veldig takknemlig for at de la så bra til rette for meg, både før, under og etter løpet. Premien er at de får være med som support neste år også! Da skal vi forhåpentligvis kjempe om en enda bedre plassering.

Takk til IK Hero og mine sponsorer; Merida, Adrena, Mizuno, Din Kiropraktor og Colosseum Spa som gjør dette mulig. Alt utstyr og kropp fungerte optimalt.

/Marius

Nyheter

Det var duket for en episk avslutningshelg med gateritt, tempo og grusritt i Hamar og Stange. Hero stilte mannsterke på...
Elitelaget til Hero har i helgen vært i aksjon utenfor Horten i Vestfold. Tradisjonsrike Roserittet bestod av temporitt...
Eliterytter Jonas Orset viste seg som den sterkeste i årets Gran Fondo World Tour og vant rittserien sammenlagt foran...
To av klubbens landeveisryttere fra elitegruppen var for anledningen invitert til å kjøre UCI 2.2 etapperittet Baltic...
I helga var det duket for Karlstad Triathlon (halvdistanse). Ankom Karlstad på lørdag ettermiddag i strålende sol...
I går var en av mine mest vanvittige dager på sykkelsetet. Jeg hadde bestemt meg for å delta i eliteklassen under årets...
I helgen har Norgeseliten vært samlet i Eidsvoll for å måle krefter. Sammen med Team IK Hero har det vært en...
Da er Enebakk Rundt 2017 historie. Det ble i underkant av 1500 deltakere som syklet ut fra Skullerud i overskyet friskt...
Tobias Pedersen, Michael Cook og Per Henrik Thorp reiste til Malaga i påsken for å trene til sesongstart. Switchbacks...