Rapport fra Anita

Oppkjøring mot EM med tester og gateritt

Oppsummering juni/juli

 

Etter siste rapport, har det vært en roligere periode med tanke på større konkurranser.

 

Tester på Olympiatoppen

Mens jeg var i Norge, ble jeg testet på Olympiatoppen på laktat, VO2-max og styrke. Jeg var veldig spent på hvordan resultatet ville bli, da treningen har vært en del annerledes dette året. Heldigvis sa resultatene sitt, og både terskel på laktat var økt, VO2-max var høyere og styrketesten var bedre. Det var imponerende, da mine tall fra siste test allerede var på et høyt nivå! Alltid bra når man ser at treningen gir utbytte.

Etter turen i Norge, var det dags til å dra tilbake til Mallorca for å starte en lengre oppkjøringsperiode mot EM i München 15. august.

 

Gateritt og baneritt med landeveissykkel

23. juni

Retur til Mallorca var 23.juni, og allerede samme dag var det et lokalt gateritt på Mallorca som jeg var med på.

Gaterittet i Muro besto av 20 runder à 1,1 km, hvor dame elite var samkjørt med Herre C. Dermed ble det et høyt tempo med innlagte spurter underveis. Jeg fikk kjørt hardt og offensivt, og endte som nr. 2 blant herrene og vant dameklassen.

1-2. juli

Uken etter, 1.juli skulle jeg være med på et «baneritt» på en utendørsbane på Mallorca, Sineu, hvor vi kjørte på landeveissykler. Her hadde jeg meldt meg på i Herre A klassen, for å få en god og høy matching. Det ble kjørt 2 konkurranser denne kvelden, et scratch og et poengløp.

En bane som er utrolig «vanskelig» å sykle på, da doseringen er for lav og man som regel blir pushet opp i banen hver gang man kommer inn i svingen. Men jeg stolte på mine egne tekniske egenskaper, og tenkte at det fikser jeg.

Jeg satt godt med i scratch, var aktiv og prøvde å komme meg av gårde i brudd. Aktiv og hard kjøring av gutta, gjorde at ble hentet inn igjen, og endte midt på treet i spurten.

I poengløp hadde jeg ambisjoner om å være med å spurte, men her var gutta litt raskere og mer eksplosive enn meg, så jeg ble sittende i feltet og prøve, uten å lykkes. Innen siste spurt klarte jeg å plassere meg perfekt, fant det korrekte hjulet – og så ble det en velt! Dessverre gikk det hardt utover både meg og min sykkel, da det var et hardt fall direkte ned i betongen. Landeveisramma mi knakk, og min egen hofte fikk slått seg skikkelig.

 

Ganske trist måtte jeg se slaget tapt, og måtte innse at ramma ikke var verdt å redde, men at jeg måtte begynne å finne en ny ramme fortest mulig.

Jeg har en reservesykkel, men etter at jeg har endret min kjørestil og posisjon på sykkel til å ligge mer over sykkelen enn å sitte oppreist, var dette en reservesykkel som var nesten umulig å trene på. Så siden 1. juli og frem til skrivende stund har det dessverre vært mye stress og lite søvn.

 

Likevel hadde jeg troa at jeg allerede dagen etter, 2. juli, kunne slenge meg på et nytt gateritt. Jeg fikset min reservesykkel så godt den nå kunne fikses, og syklet ut til start. Men etter 2 runder i løypa, måtte jeg være realistisk og innse at smertene i hofta var for store og posisjonen på min sykkel var for dårlig til at det var forsvarlig å prøve seg.

I stedet dro jeg hjem igjen, og fortsatte letingen etter en ny landeveisramme.

 

Mandag 3. juli

Mandag 3. juli fikk jeg god hjelp fra lokale venner etter 3 timers hard banetrening inne i Palma Arena til å reise rundt på hele Mallorca og spørre alle sykkelbutikker om de hadde en landeveisramme i min størrelse til felgbrems inne. Etter 6 timers leting, fikk jeg heldigvis napp, og roen begynte å senke seg. En svart Bianchi skulle bli bare min! Dog skulle rammen bli sendt fra Italia, og 2 ukers leveringstid var å forvente.

En av mine gode venner som jobber som mekaniker ved en sykkelutleining fikset heldigvis en god lånesykkel til meg, en Fuji, nesten maken til den jeg selv hadde, så jeg i hvert fall kunne fortsette god trening opp mot EM.

 

Mens jeg ventet på min nye landeveisramme, kunne roen senke seg og treningen fortsette. Snart ville alt bli som før igjen.

 

Lørdag 9.juli

På lånesykkel fortsatte jeg derfor planen, og deltok i en nytt lokalt gateritt i Son Ferriol, 9.juli, hvor damene igjen var samkjørt med Herre C. Her ble jeg nr. 8 blant et sterkt herrefelt og vant dameklassen overlegent. Og fikk med meg en 30 kg vannmelon hjem.

 

Onsdag 13. juli

I mellomtiden hadde ikke smertene i hofta gitt seg, og jeg fikk lov til å dra på sykehuset på onsdag 13.juli for å bli undersøkt. Heldigvis ingen brudd, men betennelse og infeksjon hadde jeg fått. 1 ukes antibiotika-kur, og hofta skulle bli fin igjen!

 

Fredag 15. juli

Fredag 15.juli bestemte jeg meg for å overvinne min «frykt» for Sineu banen, og igjen være med på banerittet. Jeg må innrømme at det var med nervøsitet og litt frykt jeg kjørte scratch og poengløp med Herre A, men alt gikk fint, og jeg fikk gjort noen gode ting underveis. Jeg er glad jeg var med igjen, men jeg kommer nok ikke til å sykle flere av de løpene da jeg synes selve løpene er litt «farlige», grunnet doseringen på banen og bruken av landeveissykkel. I tillegg var det ny velt i poengløpet, som satte prikken over i’en, og det ikke er en konkurranse verdt.

 

Min sykkel hadde også ankommet samme dag, dog tok gleden brått slutt, da rammen var for kort i overrøret! Så all ventingen og gleden at nå kunne jeg endelig slappe av, tok dessverre ikke slutt. Jeg rinte sykkelbutikken og forklarte situasjonen, og de lovet å gjøre alt hva de kunne for å hjelpe meg. Jeg håper og håper at det snart kommer gode nyheter om at det finnes en større størrelse på lager. Problemet er at alle produsenter lager rammer til skivebrems, mens jeg har bruk for en ramme til felgbrems.

 

Treningen generelt

Til tross for mye stress, så har treningen tross alt gått utrolig bra. Jeg har selskap fra svenske Gustav og bulgarske Galin, så hver dag er det kvalitet i treningen og jeg blir matchet 100 %. I tillegg har jeg nettopp fått meg en ny banesykkel, en Koga, som absolutt er noe helt utenom det vanlige! Aldri har jeg vært så glad for en sykkel og følt meg så godt tilpass allerede etter første runde på banen. Jeg og Koga tror jeg kan utrette store ting sammen!

 

 

Kvalifisering til OL er publisert

Ikke nok med det, OL kvalifikasjonen er publisert, og første kvalifikasjonsløp blir EM i februar 2023! Og så er vi i gang med en ny runde! Jeg kan love at det kommer til å bli travelt allerede fra august i år og helt frem til august 2024!

Alle foto: Privat

Nyheter

Rapport fra Sykkel-Anita Da her EM fått synket godt inn, og jeg er klar til å snart kunne trene og sykle rundt i...
Takk til deltagere og funksjonærer for et flott ritt. Online-resultater 10 km og 20 km. Resultatliste i PDF-...
Med en flott 5. plass i lørdagens verdencup i Gravel er Jonas Orset kvalifiserte til VM. Rittet ble kjørt i Halmstad...
Anita europamester på bane. Vi gratulerer!   Anita vant øvelsen scratch. Det var virkelig en stor drøm som...
Oppsummering juni/juli   Etter siste rapport, har det vært en roligere periode med tanke på større...
  2-Mila. Søndag 28.august kl. 10. Start og mål ved Hvervenbukta. Åpent for alle klasser....
Henrik Fjellheim kjørte inn til 34 plass.under sykkel NM landevei søndag 26. juni 2022. Resultatliste ...
Rittrapport fra Anita Denne pinsen, 4. - 6. juni ble brukt på en reise til Tyskland, til henholdsvis Singen og...
Rittrapport fra Milton, Canada – Nations Cup # 2   Andre avdeling av årets Nations Cup var i Milton, 13-14....
Søndag 8. mai går Follorittet av stabelen. Nils, leder av IK Hero stiller. Hyggelig om han får følge i turritt...