Rittrapport fra Anita

Praha

Rittrapport fra Praha 5-8. juli

En litt annerledes tur enn forventet. Jeg hadde gledet meg og sett mye frem til å komme tilbake til Praha, da jeg hadde gode minner og opplevelser derifra fra min forrige tur i juli.

Løpet er et CL2 og jeg skulle delta i omnium, sprint og keirin de 3 neste dagene.

Nedturen startet allerede på flyplassen. Etter 1 times forsinkelse får vi (jeg og Kenneth) vite av flyet vårt er blitt kansellert, da Menzies, som håndterer bagasjen har bestemt seg for å streike.

Det er selvfølgelig ikke bare vårt fly som er berørt, men alle SAS-flyvninger. Noe som selvfølgelig fører til kaos uten like. Etter over 1 time i kø for å få hjelp av SAS, blir vi ombooket til et fly som skal gå 8 timer senere enn vårt opprinnelige fly. Vi blir forsikret om at bagasjen kommer med, da det ser ut til at streiken er ved å være over og det er god til vi skal fly.

Optimistiske tar vi en tur til loungen og venter tålmodig i 8 timer. Med flere forsinkelser og bytting av gate, kommer vi omsider om bord og flyvertinnene forsikrer oss fortsatt om at all vår bagasje har kommet med.

Det stemmer dessverre ikke. Da vi ankommer til bagasjen, er det ingen av passasjerene som har blitt ombooket som har fått deres bagasje. Mer venting for å lage en rapport om forsinket bagasje.

Igjen prøver vi å se lyst på det, da Menzies i Tsjekkia forteller at bagasjen vår har blitt ombooket til et fly som lander kl. 10.30 i morgen tidlig, og de vil komme ut med syklene umiddelbart deretter. Noe som betyr at jeg kan være heldig å få min egen sykkel til hvert fall noen av disiplinene i omnium!

Vi blir kjørt direkte til hotellet, kommer oss i seng ved midnatt og må opp kl. 7 dagen etter.

6. juli

Dagen for omnium. Ivrig sjekker jeg status på vår bagasje og flyet det skal komme med. Ingen sporing på vår bagasje, men jeg er stadig optimistisk. Vi kommer ut på banen, og får låne en aluminiumssykkel av Kovo Praha og hjul av det ungarske landslaget. Det er ikke optimalt, men det fungerer. Hjelm, sko, tempodrakt, sportsBH og sokker har jeg heldigvis pakket i håndbagasjen, så det har jeg. Dog har jeg ikke noe varmt tøy, og da det kun er 12 grader er det litt vel kaldt (banen er en utendørsbane).  Heller ikke Kenneth har noe annet enn shorts og t-skjorte. Heldig som vi er, får vi låne litt ekstra klær så vi kan holde varmen. Banemiljøet er fantastisk på den måten! Her kommer vi uten noen ting, og får lov til å låne alt. Det er virkelig et helt spesielt og deilig miljø å være en del av!

Til tross for all hjelpen og imøtekommenheten er det vanskelig å prestere optimalt. Sykkelen er bløt (da det kun er en nybegynnersykkel), hjulene er litt skjeve og med slør i, setet kan jeg ikke sitte på (selv kan jeg kun bruke ISM Adamo sine seter ellers får jeg smerter i underlivet), styret er for bredt så hver gang jeg reiser meg opp, slår jeg håndleddet i styret (noe som har ført til 2 store blåmerker på begge underarmene), samt at giringen ikke passer meg. Jeg prøver virkelig å få tråkket igjennom og jeg gir det jeg har. Det var hardt mentalt å bli slått av ryttere jeg normalt selv slår, og plutselig ikke klare å være med spurtene. Men jeg hadde ikke nubbesjans. Til tross for dette ender jeg på en 4. plass totalt i omnium. Resultatet er fint nok i seg selv, og som det ser ut nå er jeg 99 % sikret en plass i verdenscuppen. Men jeg hadde kommet for å vinne. Og jeg hadde gledet meg så utrolig mye. Så skuffelsen var stor. Det betyr enormt mye å ha sitt eget tilpasset utstyr. Og jeg gleder meg bare å få tilbake min egen Fuji.

Toppen av det hele, var at poenggivningen til omnium ikke fulgte UCI-reglene. Det er ikke noe jeg har tenkt å gå nærmere inn på, men etter ½ times diskusjon med dommerne midt under løpet, fikk vi trumpet igjennom vårt syn og holdning på det, og de endret på det.

Etter omnium bestemte vi oss for at det ikke er noe poeng å bli lengre i Tsjekkia, og klarte å få et fly hjem tidlig om søndagen (i stedet for mandag som var den opprinnelige planen). Resten av fredag besto av shopping (da vi manglet tannbørste, tannkrem, ladere, klær ect) og telefonoppkall til SAS og Menzies (som ter en utrolig dårlig service).

7. -8. juli

Dagen som skulle ha blitt brukt på sykkel og konkurranse, ble til en planleggingsdag. Vi fikk planlagt resten av sesongen i forhold til verdenscuppen og sett på alt det praktiske rundt det.

Etter en god lunsj om ettermiddagen får jeg det utrolig dårlig. Hva det er, ander jeg ikke, kanskje matforgiftning eller omgangssyke. Jeg blir sinnsykt kvalm, har vondt i magen og fryser. Normalt er jeg nesten aldri dårlig og jeg kaster aldri opp. Men fra kl. 19 til kl. 2 om natten har jeg 4 gode omganger, og på det tidspunktet aner jeg ikke hvordan jeg skal klare å komme meg hjem.

Vi skulle nemlig fly med Ryanair kl. 6:40, og hadde bestilt taxi kl. 4.30.

Heldigvis hjelper det å få tømt magen og få opp det jeg ikke hadde godt av. Og jeg overlever både taxi-turen og flyturen tilbake til København.

Vel fremme i Københavns lufthavn ser vi våre 2 alminnelige kofferter kjøre rundt. Vi møter en vennlig medarbeider som gir oss koffertene våre og ser etter syklene. Dessverre har syklene blitt sendt til Praha, og nå krysser jeg bare fingrene for at de snart kommer hjem til meg igjen!

Resten av dagen blir brukt på å komme meg over sykdom, og deretter er det forberedelser mot EM som er om 6 uker! Og innimellom der skal jeg en tur til Odense for å delta i Nordiske Mesterskap.

Nyheter

Rittrapport fra Praha 5-8. juli En litt annerledes tur enn forventet. Jeg hadde gledet meg og sett mye frem til å...
Resultatliste. nytt format pr 9/9-19 Startlisten finner du her.
Ritt-rapport fra Cottbus Poengsamlingen til verdenscupp’en fortsetter, og denne gangen gikk turen til Cottbus i...
Sykkelklubben Hero inviterer til Gratis sykkelskole for barn mellom 8 og 10 år Fire torsdager på rad fra 29. august...
Seniorgruppa – aktivitetsrapport april – juli 2019 Seniorgruppa har i år bestått av: Odin Eikeland – ny Ole...
Rapport fra Derny EM​   Historiens første Derny EM for kvinner ble endelig arrangert i år! Herrene har hatt...
http://www.treserecittadipordenone.com/wp/it/streaming-it/Ritt-rapport fra Tsjekkia 18. juli Etter 2,5 uke med...
Rapport fra European Games   Mitt første European Games, og første gang jeg er med i et arrangement i regi...
NM bronsje i lahgtemop for IK Hero ved Sindre Bjerkestrand Haugsvær, Joachim Strindin og Marius Wold. 1-...
Uke 3 i T-Town, USA Etter 2 fanatiske uker var jeg klar til å ta fatt på den siste uken her i USA! Uken startet...